PRISIJUNGTI
PRISIJUNGTI

Jei šiandien paklaustumėte, kur moksleiviai galėtų stiprinti savo informacinių technologijų žinias ir gebėjimus, ne vienas Lietuvos bibliotekų darbuotojas nė nesuabejojęs atsakytų – viešojoje bibliotekoje. Šiais Bibliotekų metais toliau domimės, kokių naujų paslaugų savo lankytojams siūlo šalies bibliotekos.

Viena tokių – Šiaulių apskrities Povilo Višinskio viešoji biblioteka. Ji, siekdama stiprinti jaunimo techninius gebėjimus, dar 2015 m. gegužę pradėjo vykdyti projektą „Mobilioji inovatyvių technologijų laboratorija jaunimui“.

Projektas skirtas 8–12 klasių moksleiviams, o paslaugos teikiamos bibliotekų lankytojams daugiausia iš Šiaulių ir Telšių regionų. Projekto vadovė Neringa Rutkauskienė papasakojo, kad pagrindinė šios laboratorijos ir viso sumanymo užduotis – skatinti moksleivius domėtis informacinėmis technologijomis ir galbūt net paskatinti ateityje studijuoti susijusius mokslus.

Nuo ko gi viskas prasidėjo ir kokia veikla vykdoma laboratorijoje?

Neringa Rutkauskienė: Pirmiausia, ką mes padarėme, tai įkūrėme mobiliąją inovatyvių technologijų laboratoriją. Ją sudaro 10 naujausių ir moderniausių „Apple iPad“ planšetinių kompiuterių, 6 „Lego“ robotai, kurie yra ne tik konstruojami, bet ir programuojami, taip pat turime 3D spausdintuvą ir daugiau nei 10 nešiojamųjų kompiuterių.

Aktyviai naudodamasis šiuose įrenginiuose įdiegtomis technologijomis, jaunimas kuria ir mokosi. Vardydama paminėtinas veiklos rūšis, pasakyčiau, kad projekto metu moksleiviai mokosi kurti filmukus: planšetėmis filmuoja, montuoja, tada pristato savo darbus, dalyvauja su jais konkursuose.

Dar viena kompiuteriais „Apple iPad“ vykdoma veikla – papildytos realybės (angl. augmented reality) ir greitojo atsako kodų (kitaip vadinamų QR kodu) kūrimas. Šiandien tai yra labai aktualu. Keista, mes manėme, kad jaunimas tuos dalykus puikiausiai išmano, bet pasirodė – toli gražu.

Dar viena kryptis – trimatė grafika. Ji yra daugumos projektų šiuolaikinis akcentas, tai labai populiaru ir novatoriška. Kartu su jaunimu mokomės dirbti 3D modeliavimo programa ir kuriame įvairius objektus, juos spausdiname 3D spausdintuvu. Visi šie darbai dalyvauja konkursuose ir laimi geriausias vietas.

Vienas sudėtingiausių suprojektuoti darbų – robotika, ko gero, naujausias visų edukacinių krypčių klyksmas. Robotiką pasitelkiame tam, kad vaikai įgytų programavimo įgūdžių, suprastų, jog programavimas nėra nuobodus dalykas – nereikia ilgai sėdėti, kad gautum rezultatą.

Povilo Višinskio biblioteka mobiliąją inovatyvių technologijų laboratoriją įkūrė kartu su partneriais: viešąja įstaiga „Išmanioji mokykla“, Šiaurės Lietuvos kolegija, bendrove „AVAD Baltic“ bei Telšių rajono savivaldybės Karolinos Praniauskaitės biblioteka. Nors pagrindinė projekto auditorija – vyresniųjų klasių moksleiviai, matome, kad ši inovatyvi laboratorija it magnetas traukia ir jaunesnius vaikus. Papasakokite apie tai.

N. R.: Sulaukiame ne vieno skambučio, kai klausiama, ar ir mažesnieji gali ateiti. Ir žinote, mes pasidavėme šiai provokacijai – greta veiklų, kurias plėtojame su gimnazistais, ėmėmės ir mažiesiems skirtų pamokėlių. Šiuo metu daugiausia tai buvo pirmokai, bet sulaukiame ir ikimokyklinio amžiaus vaikų.

2016 metų vasarį projekte dalyvavo daugiau nei 3 000 tūkst. dalyvių. Vieni mokėsi nuosekliai, kiti įsitraukė etapais. Dar labai svarbu paminėti, kad savo laboratorijoje ugdome ne tik jaunesniuosius vaikus ir gimnazistus, radome būdų, kaip pritaikyti įrangą ir specialiųjų poreikių vaikams.

Projekto partnerė Emilija Samčenkaitė iš Šiaurės Lietuvos kolegijos pasakojo, kad Povilo Višinskio biblioteka šio krašto moksleiviams sudarė sąlygas naudotis debesijos kompiuterijos teikiamais privalumais ir dirbti nuotoliniu būdu.

E. S.: Debesijos kompiuterija labai lengvai ir patogiai pasiekiama iš serverių, esančių mūsų Šiaurės Lietuvos kolegijoje. Tereikia iš savo kompiuterio prisijungti prie virtualiosios darbo vietos ir jau turi galimybę dirbti su sudėtingomis 3D modeliavimo programomis.

Kuo ypatingos šios virtualiosios vietos?

E. S.: Daugelis mūsų vartotojų namuose neturi pakankamai galingų kompiuterių ir lėšų reikiamai programinei įrangai įsigyti, tad jie gali legaliai dirbti mūsų suteikiamoje virtualiojoje darbo vietoje. Tai labai svarbu mokantis dirbti sudėtingomis šių dienų programomis. 

Pakalbinome vieną iš bibliotekos lankytojų, muzikuojantį Juliaus Janonio gimnazijos gimnazistą Deividą Bartkų. Jis džiaugėsi mokymais inovacijų laboratorijoje, joje įgyti įgūdžiai jau dabar labai padeda su draugais kuriant muziką.

D. B.: Dalyvavimas projekte duoda realios naudos. Esu muzikantas ir toliau kuriu muziką bei filmukus, tik dabar jau naudojuosi išmaniosiomis technologijomis. Manau, ateityje labai pravers aktyvesnis išmaniųjų technologijų panaudojimas ir mokantis.

O štai tik pirmuosius žingsnius mokslų pasaulyje žengianti pirmokė Viltė jau anksčiau pasakojo bibliotekoje besimokanti spausdinti 3D spausdintuvu ir valdyti kompiuterizuotus robotus.

Viltė: Čia pamatėme 3D spausdintuvą, kuris gamina daiktus. Pagamino ryklį, apyrankę, šukas ir Gedimino pilį. Sunkiausia buvo valdyti robotus, nes reikia ištempti pirštus. Man patiko robotas BB8 iš „Žvaigždžių karų“. Labai norėčiau čia atsivesti savo draugus.

Šiaulių „Juventos“ progimnazijos informacinių technologijų mokytojos Eglės Bukienės paklausėme apie vadinamųjų „loginukų“ klasę. Kas gi jie ir kuo užsiima?

E. B.: Loginukai yra mokiniai, kurie papildomai šalia visų kitų dalykų mokosi informacinių technologijų, gamtos mokslų, matematikos, inžinerijos ir menų. Aš, būdama informacinių technologijų mokytoja, palankumą jaučiu būtent šiai sričiai, nes šiais laikais būtų labai neišmintinga ja nesinaudoti mokymo procese. Jei mokytojas technologijomis naudojasi susiformavęs labai aiškius tikslus, puikiai žinodamas, ko nori pasiekti, ir tikslingai pasirinkdamas technologijų įrankį, pamoka gali būti daug sėkmingesnė ir padedanti gerinti vaikų mokymosi rezultatus.

Bibliotekai, kaip įstaigai, mūsų dienomis iškilęs didžiulis iššūkis vytis visuomenę ir technologijų proveržį, keistis. Labai džiaugiuosi, kad bibliotekos keičiasi, mes tai matome. Netgi darželinukai ar ikimokyklinių grupių vaikai jau supranta, jog biblioteka yra tikrai be galo įdomi įstaiga ir kad ten galima išmokti naujų dalykų, susipažinti, susidraugauti, patirti nuotykių.

Informacinių technologijų mokytoja E. Bukienė su dideliu užsidegimu pasakojo, kad Povilo Višinskio viešoji biblioteka kaip niekas kitas efektyviai talkina jų progimnazijai naujoviškai mokant vaikus ir sudarant galimybes į skirtingas sritis pažvelgti vienu žvilgsniu.

Dėstant STEAM (santrumpa iš angliškų žodžių science, technology, engineering, arts ir mathematics) dalykus, būtina integruoti skirtingų sričių patirtis ir žinias. Inžinerijos, matematikos, taip pat menų, informacinių technologijų ir gamtos mokslų integralumas yra labai svarbus. Ypač tam, kad vaikai suprastų, jog gyvenime ir pasaulyje atskirai neegzistuoja nei matematika, nei inžinerija ar menai. Visi šie mokslai susiję, todėl vaikai turi suvokti ir suprasti pasaulio vientisumą. Ir šios galimybės leidžia bibliotekoms savo erdvėse pasiūlyti įdomių užsiėmimų.

Šiemet 45 šalies viešosios bibliotekos kartu su partneriais įgyvendina Lietuvos nacionalinės Martyno Mažvydo bibliotekos inicijuojamo projekto „Bibliotekos pažangai 2“ ir Kultūros ministerijos iš dalies finansuojamus projektus, kuriais siekiama gerinti vietos bendruomenių gyvenimo kokybę. Šie projektai sudaro sąlygas bibliotekoms, atnaujinant infrastruktūrą, plėsti savo paslaugų pasiūlą ir kurti partnerystę su verslu, vietos valdžios institucijomis, nevyriausybinėmis organizacijomis bei kitomis bibliotekomis.

Iš viso projektams finansuoti skirta 1 mln. 200 tūkst. eurų. Bibliotekos projektus turi įgyvendinti iki 2016 m. vidurio.

Radijo laidos apie šį projektą klausykite čia >>>>.

Į viršų